رویدادهای عمومی

آغاز ماه محرم الحرام


خلاصه :

اولین  روز محرم 

محرم امسال سال 1400 مصادف شده است  با ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ .

محرم 1400، تاریخ محرم سال 1400/ محرم امسال کی شروع میشه/ تاسو و عاشورا 1400 / تاریخ دقیق اول محرم

منشاء نام گذاری روز محرم

اولین روز ماه محرم ، پیش از اسلام عرب، جنگ در این ماه را حرام می‌دانست و ترک مخاصمه می‌کرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند.

در توضیح این که چرا ماه‌های دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نامیده نمی‌شود می‌توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع می‌شد به آن محرم گفتند.

محرم 1400، تاریخ محرم سال 1400/ محرم امسال کی شروع میشه/ تاسو و عاشورا 1400 / تاریخ دقیق اول محرم

ماه محرم چه ماهی است ؟

ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است.

به‌همان‌گونه که پیش از ظهور اسلام، در دوران جاهلیت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ها ممنوع بود، اسلام نیز همان را تأیید کرد.

نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بوده‌است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی :المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفرگفته می‌شد.

در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجری کاروان حضرت امام حسین (علیه السلام) وارد کربلا شد و سپاهیان دشمن که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شد در روزهای تاسوعا و عاشورا که روز نهم و دهم محرم می‌باشد او و یارانش را به شهادت رساندند.

شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیح‌الجنان بیان شده‌است. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی است.

امام هشتم شیعیان امام رضا(علیه السلام) در خصوص این ماه فرمود:« در جاهلیت هم حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن نمی‌جنگیدند ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و خیمه‌ها را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را دربارة ذریه‌اش رعایت نکردند.»

ماه محرم و طلوع هلال آن یادآور مصیبت بزرگ سید الشهداء علیه السلام است. ماه اندوه و حزن و ماه عزاداری دوستان اهل بیت علیهم السلام.

 

محرم 1400، تاریخ محرم سال 1400/ محرم امسال کی شروع میشه/ تاسو و عاشورا 1400 / تاریخ دقیق اول محرم

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران