رویدادهای مدرسه

۸ شوال، سالروز تخریب بقاع مطهر ائمه (ع) مدفون در قبرستان بقیع


خلاصه :

میسازمت بقیع 

تخریب بُقاع متبركه ائمه مظلوم (ع) مدفون در قبرستان بقیع در مدینه منوّره توسط وهابیون سعودى در سال 1344 هجری قمری (98 سال قبل) یکی از ناگوارترین و اسفناکترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می رود.

ویژگی‌های بقیع:

قبرستان بقیع دارای دو درب ورودی بوده که یک درب همیشه بسته، و درب دیگر از صبح تا غروب هر روز بر روی زائران باز بوده ‌است. حرم بقیع حالت هشت ضلعی داشته‌ است.

میرزا محمدحسین فراهانی در سفرنامه‌اش آورده ‌است که:

" اول چهار نفر از ائمه اثنیعشر (صلوات الله علیهم) است که در بقعه بزرگی که به صورت هشتضلعی ساخته شده و اندرون و گنبد آن سفیدکاری است. "

ویژگی بعدی، داشتن محراب است و این که حرم، خادمانی نیز داشته است. حرم ائمه بقیع (ع) مانند سایر حرم‌ها دارای ضریح، روپوش، چلچراغ، شمعدان و فرش بوده ‌است.

ابن جبیر هم می‌نویسد:

" قبرشان بزرگ و از سطح زمین بلندتر و دارای ضریحی از چوب می‌باشد که بدیعترین و زیباترین نمونه‌است از نظر فن و هنر، و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم شده و میخ‌کوبی‌هایی به جالب‌ترین شکل در آن تعبیه شده که نمای آن را زیباتر و جالب‌تر نموده است. "

محمد لبیب مصری که در سال ۱۳۲۷ ه.ق به مدینه سفر کرده، می‌نویسد:

" در آنجا ، گنبدی معروف به «قبه البین» قرار دارد که حجره‌ای در آن وجود دارد و در میان آن گودالی است که ادعا می‌کنند، جایگاه افتادن دندان پیامبر است. و ضریح امام حسن (ع) در داخل قبه‌ای است و از فلز ساخته شده‌است و خطوط فارسی بر آن نقش بسته است. به گمانم از آثار شیعیان عجم باشد. "

« الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و ارْزُقْنا زِيارَتَهُمْ وَ شَفاعَتَهُمْ، وَ احْشُرْنا مَعَهُمْ وَ فى زُمْرَتِهِمْ وَ تَحْتَ لِوائِهِمْ، وَ لا تُفَرِّقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ اَبَدًا فِى الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ »

 

باید اینجا حرم درست کنند

چار تا مثل هم درست کتتد

با امام حسن سزاوار است

چند باب الکرم درست کنند

با طلا دور مرقد سجاد

بیتی از محتشم درست کنند

به تولای باقر و صادق

صحن دارالقلم درست کنند

نزد ام البنین نمادی از

مشک و دست و علم درست کنند

“دودمه” نه در این مکان باید

شاعران “چاردم” درست کنند

با کریمان “کریم خانی”ها

قطعه ی “آمدم” درست کنند

دورگنبد چهار گلدسته

ولی از داغ خم درست کنند

کاش هرجیز را نمی سازند

کوچه را دست کم درست کنند

کوجه را در ادامه ی طرح ِ

از حرم تا حرم درست کنند…

مهدی رحیمی

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران